lördag 13 mars 2010

Slumpfärgade gäddflugor!


Internet är som ni har märkt en stor inspirationskälla. Ett tag hade jag problemet att jag villa binda alla möjliga färgkombinationer av mina gäddflugor. Det kändes till sist ohanterbart! Men då fann jag ett sätt att komma undan detta och det var en lättnad. Jag hittade dessa flugor för pickerel, som är en liten gäddsläkting som finns i USA. Det var slumpmässigt färgade bucktailstreamers.

Du blandar bucktail i olika färger, jag har bytt ut orginalets bruna mot vitt som jag tycker matchar våra bytesfiskar bättre. Ta lite av vad du har och blanda färgerna. Sedan tar du en bunt och binder in som vinge och varje fluga får sina egna individuella färger. Jag binder kroppen i silver istället för guld också och så stora som bucktailen ger möjlighet till. Gäddan är ju större än pickerellen. Krok blir en streamerkrok i storlek 4 eller 2 men ibland också en stingerkrok.





Så här blir de färdiga. Brukar blanda i lite flashabou, pearl- och regnbågsfärgat, också.


En av gäddorna som högg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar